میکروفون مناسب برای ضبط پادکست

میکروفون مناسب برای ضبط پادکست

تولید پادکست یکی از حوزه‌هایی از تولید محتوا است که هر روز طرف‌داران آن مدام بیشتر می‌شود. تعجبی ندارد که خیلی از افراد رو به این رسانه صوتی برای برای انتشار محتوای خود می‌آورند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به تولید محتوای پادکست علاقه دارید یا تازه کار خود را در این زمینه شروع کرده‌اید، پس خرید بهترین میکروفون برای ضبط پادکست برای شما یک کار ضروری و مهم است.

 

اما در این‌جا شما حتماً باید تصور کنید که حتماً از یک میکروفون با کیفیت برای تولید محتوای پادکست خود تهیه کنید. هر چه باشد، فقط مخاطبین شما صدای شما را دریافت می‌کنند، پس بهتر است شما تجهیزاتی را انتخاب کنید تا صدای شما را با کیفیت هرچه بیشتر به مخاطبانتان برسانند.

 

راهنمای خرید و نکاتی که پیش از خرید میکروفن باید بدانید

پیش از خرید میکروفن، بهتر است با شیوه‌ی عملکرد این دستگاه‌ها آشنایی اجمالی داشته باشید. در کاربردهای مرسوم و سنتی استودیویی، میکروفن یکی از تجهیزات آنالوگ محسوب می‌شد که به‌کمک کابل XLR، سیگنال‌‌های صوتی را به کامپیوتر یا کنسول صوتی ارسال می‌کرد. اغلب از میکسر هم در میانه‌ی مسیر استفاده می‌شود که می‌تواند چند میکروفن را مدیریت کند. در چنین ساختاری، سیگنال‌های ارسالی از میکروفن اغلب خلوص چشمگیری دارند. فرایندهای دیگر همچون EQ و فشرده‌سازی پویا و بهینه‌سازی جلوه‌های صوتی در مرحل تولید انجام می‌شوند.

 

میکروفن‌های دیجیتالی که اغلب هم با استفاده از رابط USB به دستگاه هدف وصل می‌شوند، عملکردی کاملا متفاوت با میکروفن‌های مرسوم آنالوگ دارند. در این دستگاه‌ها، سیگنال صوتی در داخل خود میکروفن پردازش و دیجیتالی می‌شود و در سوی دیگر کابل، به انجام فرایند خاصی نیاز نیست. هرگونه ویرایش و بهینه‌سازی که کاربر در کامپیوتر خود روی سیگنال‌ها انجام می‌دهد، روی سیگنال‌هایی پیاده می‌شود که قبلا به‌صورت دیجیتالی پردازش شده‌اند. مشخصاتی همچون حداکثر سمپلینگ و بیت‌ریت را میکروفن تنظیم می‌کند؛ درنتیجه، هر میکروفن USB را می‌توان به مبدل آنالوگ به دیجیتال (DAC) دانست که معمولا کنترل حجم صدا هم جزو قابلیت‌های داخلی آن محسوب می‌شود. کنترل حجم صدا در دنیای میکروفن‌های آنالوگ (Gain Knob) اغلب با استفاده از تجهیزی اضافه انجام می‌شود که Mic Pre نام دارد. میکروفن‌های USB در بیشتر مواقع از جک هدفون هم بهره می‌برند.

تفاوت اصلی میان انواع میکروفن‌های USB، در چگونگی پردازش سیگنال دیجیتالی در آن‌ها دیده می‌شود (DSP). برخی از میکروفن‌ها به چنین ساختارهایی مجهز هستند و به‌صورت ماهرانه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته برخی دیگر DSP ندارند و در همان مرحله‌ی دریافت سیگنال، برای ارائه‌‌ی خالص‌ترین سیگنال با بیت‌ریت زیاد تلاش می‌کنند. در برخی نمونه‌ها، نه‌تنها از DSP استفاده می‌شود؛ بلکه پوشش عالی در اطراف آن وجود دارد که تنها سیگنال خالص را از خود عبور می‌دهد. چنین پوشش و ساختاری بسته به کاربری میکروفن برایتان می‌تواند مفید باشد. معمولا میکروفن‌هایی با DSP قوی و حرفه‌ای بیشتر برای گیمرها کاربرد پیدا می‌کنند.

در دنیای میکروفن‌های استودیویی و خارج از قلمرو میکرون‌های USB، انواع میکروفن با نام‌های Condenser و Dynamic و Ribbon وجود دارند. همچنین، الگوهای قطبی دریافت سیگنال هم در میکروفن‌ها تنوع زیادی دارد که با انواع نام Cardioid ،Hypercardioid ،Omnidirectional و Figure-eight شناخته می‌شوند. در میکروفن‌های USB دیجیتال، در بیشتر مواقع میکروفن‌های کندانسور را می‌بینیم که اکثرا الگوهای Cardioid دارند.

از دیگر نکات مهم میکروفن‌های USB می‌توان به شروع کار سریع آن‌ها اشاره کرد. به‌بیان دیگر، این تجهیزات به‌نام Plug-and-play شناخته می‌شوند و به‌محض اتصال به کامپیوتر، امکان استفاده از آن‌ها فراهم می‌شود. اغلب نرم‌افزارهای استریم و ضبط صدا به‌محض اتصال میکروفن USB آن را شناسایی و استفاده به‌عنوان ورودی اصلی را پیشنهاد می‌کنند. البته تمامی نرم‌افزارهای موجود هم لزوما کاملا با میکروفن‌های USB هماهنگ نیستند. به‌عنوان مثال، می‌توان به نرم‌افزار حرفه‌ای Avid Pro Tools اشاره کرد که حتی به‌عنوان نرم‌افزار استاندارد ضبط موسیقی شناخته می‌شود؛ اما برای اتصال میکروفن USB به آن به طی مراحل گوناگونی نیاز دارید.

اکنون که با ساختار کلی میکروفن‌های دیجیتالی آشنای شدید، کاربردهای متنوع آن‌ها و مشخصات موردنیاز برای انتخاب بهترین گزینه را بررسی می‌کنیم.

 

عامل مهم قیمت

در انتخاب هر تجهیز سخت‌افزاری، بودجه‌ی دردسترس کاربر بسیار اهمیت دارد. حتی درصورت دراختیار داشتن بودجه‌ی بسیار زیاد، باید در انتخاب تجهیزات دقت کنید تا میکروفنی مناسب با نیازتان تهیه کرده باشید. بازه‌ی قیمتی میکروفن‌های USB موجود در بازار بسیار متنوع است و گزینه‌هایی از کمتر از صدهزار تومان تا چندمیلیون تومان پیش روی شما قرار دارند. اگرچه قیمت بیشتر لزوما به‌معنای کارایی بهتر نیست، ارتباطی نسبی بین قیمت و کیفیت وجود دارد.

هنگام خرید میکروفن باید به لوازم جانبی همراه‌با آن هم دقت کنید. بسته به کارایی و نیازتان، استند و ویند اسکرین و پاپ فیلتر شاید به‌عنوان لوازم جانبی الزامی در نظر گرفته شوند. پس پیش از خرید، این نکات را هم در نظر داشته باشید تا میکروفنی با لوازم جانبی کامل‌تر بخرید. به‌بیان دیگر، تنها به‌دنبال گزینه‌ی گران‌تر یا ارزان‌تر نباشید و نیازهای خود را در انتخاب میکروفن در اولویت اول قرار دهید.

آیا میکروفن XLR بهتر نیست؟

ضعف اصلی میکروفن‌های USB محدودیت آن‌ها در ضبط سیگنال‌های صوتی است. با میکروفن دیجیتال USB، تنها می‌توان یک خروجی صوتی را ضبط کرد. به‌هرحال، این تجهیزات برای کاربردهای آن‌چنان حرفه‌ای طراحی نشده‌اند و با ستاپ پایه‌ی کامپیوتری بدون تجهیزات صوتی اضافه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته ابزارهای نرم‌افزاری تا حدودی می‌توانند ورودی‌های صدا را جدا کنند؛ اما بازهم محدودیت‌هایی برایتان ایجاد می‌کنند.

به‌طور کلی، اگر به‌دنبال ضبط همرمان چند میکروفن هستید، میکروفن‌های USB نیازتان را به‌خوبی برطرف نمی‌کنند. در چنین مواقعی، باید به‌دنبال رابط‌های صوتی USB یا تاندربولت باشید که ورودی‌های متعدد را هم‌زمان دریافت و آن‌ها را به‌صورت فایل‌های مجزا به کامپیوتر ارسال می‌کنند. اگر این انتخاب را به سناریویی تجهیزات صوتی خود اضافه کنید، احتمالا انتخاب میکروفن XLR به گزینه‌های شما اضافه می‌شود. با اضافه‌شدن انتخاب XLR، گزینه‌های متعددی دراختیار خواهید داشت که بحث را از مطالب این مقاله خارج می‌کند. این میکروفن‌ها قیمت بسیار گران‌تری دارند و اغلب برای کاربردهای حرفه‌ای استودیویی انتخاب می‌شوند.

لیستی از بهترین میکروفون ها برای ضبط پادکست

 

  1. 1. میکروفون Rode PodMic

  2. میکروفون Blue Yeti

  3. میکروفون JLab Talk

  4. میکروفون Blue Yeti X

  5. میکروفون Elgato Wave: 3

  6. میکروفون Movo UM700

  7. میکروفون HyperX QuadCast S

  8. میکروفون EPOS B20

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

معرفی بهترین کتابخانه های تهران

آنچه در این پست میخوانید کتابخانه ملی ایرانآدرس کتابخانه ملی تهران:کتابخانه فرزانگان تهران:آدرس کتابخانه فرزانگان تهران:کتابخانه حسینیه ارشاد، محفلی برای…

بیشتر بخوانید

پادکست چیست؟

آنچه در این پست میخوانید پادکست چیست؟گسترش و محبوبیتنخستین پادکستها در ایرانمعادل فارسی پادکست چیست؟     پادکست چیست؟ از…

بیشتر بخوانید

راه های کسب درامد از پادکست

آنچه در این پست میخوانید راه های کسب درامد از پادکست⦁ تولید پادکست های آموزشی⦁ کسب درآمد از castbox⦁ کسب…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *