چرا باید کتاب بخوانیم؟

چرا باید کتاب بخوانیم؟

رشد مغز

پژوهش‌ها ثابت کرده که مطالعه تأثیر مثبتی بر مغز دارد. مطالعه ذهن را فعال نگه می‌دارد و از زوال ذهن و آلزایمر پیشگیری می‌کند. زیرا فعالیت مغز مانع از دست رفتن نیروی آن است. مغز مانند ماهیچه‌ای است که با تمرین می‌توان آن را قوی و سالم نگه داشت. کتاب‌خوانی مانند حل معما ورزشی ذهنی و مایۀ سلامت مغز است.

 

کاهش استرس

مطالعه بر بدن نیز تأثیر مثبتی دارد و حتی بهتر از پیاده‌روی یا گوش سپردن به موسیقی به رفع استرس کمک می¬کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کسانی که بیشتر کتاب می‌خوانند استرس کمتری دارند

 

افزایش تمرکز به کمک مطالعه

اگر اهل مطالعه کردن جلوی تلویزیون نباشید، حتما متوجه تاثیر مطالعه بر تمرکز شده‌اید. در دنیای امروزی که اینترنت و فضای مجازی در هر گوشه و کنار آن دیده می‌شوند، مطالعه کردن راه مناسبی برای افزایش تمرکز است. در واقع افراد هنگام مطالعه تقریبا تمام حواس خود را به خواندن متنی که پپش رویشان هست معطوف می‌کنند. اگر آنچه می‌خوانند جذابیت داشته باشد، این میزان تمرکز هم به همان اندازه افزایش می‌یابد. این اتفاق مخصوصا زمانی می‌افتد که ما در داستان یک رمان غرق می‌شویم. به طوری که انگار خودمان در تک تک صفحات آن حضور داریم.

 

اگر خیلی به تاثیر مطالعه بر تمرکز اعتقاد ندارید، می‌توانید این تمرین را امتحان کنید. هر روز قبل از رسیدن به محل کارتان و در طول مسیر بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را مطالعه کنید. فرقی ندارد آنچه می‌خوانید چیست و یا حتی کتاب الکترونیکی، چاپی یا صوتی برای این کار انتخاب کرده‌اید. همین مطالعه کوتاه مدت می‌تواند تمرکز شما را در حین انجام کارهای روزانه به شکل چشمگیری افزایش دهد.

کتاب‌خواندن ورزشی برای مغز است

همان‌قدر که جسمِ شما برای سالم ماندن به ورزش و تحرک احتیاج دارد، مغز شما هم نیاز دارد که به‌کار گرفته شود و ورزش کند تا سالم بماند. کتاب‌ خواندن فعالیتی است که باعث می‌شود جریان خون شما افزایش پیدا کند و مغز شما بهتر کار کند.

 

 

قدرت تخلیتان را به بازی دعوت می‌کند

با خواندن هر کتاب، مخصوصاً اگر کتابی داستانی باشد، شما خود را به‌جای شخصیت‌های داستانی قرار می‌دهید و به جای او فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و رفتار می‌کنید. ویلیام استیرون، نویسندۀ آمریکایی،می‌گوید: «بعد از خواندنِ یک کتاب خوب معمولاً خسته می‌شوید؛ چراکه به‌جای افرادِ بسیاری زندگی کرده‌اید.»

بهبود افسردگی به کمک مطالعه کتاب

شاید الان دارید با خود می‌گویید چرا برای درمان افسردگی هم باید کتاب بخوانیم؟ خب، حق دارید، شاید این موضوع کمی برای شما عجیب باشد. اما به محض آنکه از تاثیر مطالعه بر افسردگی با خبر شوید، حتی اگر افسرده نباشید هم به سراغ کتاب خواندن می‌روید. انواع مختلف کتاب می‌توانند به درمان افسردگی شما کمک کنند. برای مثال کتاب‌های خودیاری انتخابی مناسب برای این کار هستند. بیشتر این کتاب‌ها حاوی نکات و آموزش‌هایی هستند که به ما در مقابله با این بیماری کمک می‌کنند.

 

 

و در آخر سخنی کوتاه در مورد سرانه مطالعه در ایران

سرانه مطالعه در ایران چیزی کمتر از ۱۷ دقیقه در روز است. این آمار البته شامل مطالعه کتاب‌های درسی هم می‌شود. شاید این عدد در نگاه اول خیلی هم کم به نظر نیاید، اما وقتی آن را با سرانه مطالعه در کشورهایی مانند هند، تایلند و چین مقایسه می‌کنیم، بیشتر متوجه وضعیت افتضاح مطالعه در کشور خود می‌شویم. برای مثال هندی‌ها در هفته بیش از ۱۰ ساعت کتاب می‌خوانند. این یعنی میزان مطالعه روزانه آن‌ها بیشتر از یک ساعت و نیم در روز است. چینی‌ها و تایلندی‌ها هم در هفته تقریبا ۸ تا ۹ ساعت مطالعه دارند.

اما به نظر شما دلیل مطالعه پایین ایرانیان چیست؟ پاسخ ساده است. عدم آشنایی با مهارت‌های مطالعه! متاسفانه در مدارس و دانشگاه‌ها هیچ کس به ما نحوه صحیح مطالعه کرده را آموزش نمی‌دهد. همین موضوع هم باعث شده کتاب خواندن به عملی خسته کننده برای ما تبدیل شود. پیشنهاد ما این است که با یادگیری مهارت‌های مطالعه، میزان مطالعه هفتگی خود را افزایش دهید.

 

 

چرا باید کتاب بخوانیم ؛ سخن پایانی

همانطور که دیدید، مطالعه کردن فواید بسیار زیادی دارد که بیشتر ما از آن‌ها غافل هستیم. برای اینکه بتوانیم در زندگی شخصی و یا کاری خود پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم، باید عادت به مطالعه را در خود پرورش دهیم. نکاتی که در این مقاله به شما آموزش دادیم می‌توانند به شما کمک کنند تا با مطالعه بیشتر، رشد و توسعه فردی خود را در دنیای علم و تکنولوژی امروز تضمین کنید.

بیایید با افزایش سرانه مطالعه کشورمان و با معرفی کتاب های رایگان خلاصه شده در کانال تلگرام و این سایت به رشد و توسعه این مرز و بوم کمک کنیم .

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

معرفی بهترین کتابخانه های تهران

آنچه در این پست میخوانید کتابخانه ملی ایرانآدرس کتابخانه ملی تهران:کتابخانه فرزانگان تهران:آدرس کتابخانه فرزانگان تهران:کتابخانه حسینیه ارشاد، محفلی برای…

بیشتر بخوانید

پادکست چیست؟

آنچه در این پست میخوانید پادکست چیست؟گسترش و محبوبیتنخستین پادکستها در ایرانمعادل فارسی پادکست چیست؟     پادکست چیست؟ از…

بیشتر بخوانید

میکروفون مناسب برای ضبط پادکست

آنچه در این پست میخوانید میکروفون مناسب برای ضبط پادکستراهنمای خرید و نکاتی که پیش از خرید میکروفن باید بدانیدعامل…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *